ProsjektadministrasjonAxel2014-12-09T15:47:57+00:00 Ytelsene under prosjektadministrasjon er inndelt i 3 undernivåer.
Prosjektledelse (PL)
- Prosjektledelse generelt
- Programmering
- Organisasjon, etablering
- Avtaler med ARK, RIB, RIV, RIE, samt spesialrådgivere.
- Kalkyler
- Kontakt med myndigheter
- Kontakt med naboer
- Søknad om rammetillatelse med oppfølging
- Bistand ved utarbeidelse av presentasjonsmateriell
- Kontroll av prosjekteringsmateriell
- Valg av entrepriseform
- Anbudsinnhenting
- Kontrakter
- Økonomisk oppfølging
- Fremdriftsplanlegging
- Byggeregnskap
- Forretningsrutiner
Prosjekteringsledelse (PGL)
- Prosjekteringsledelse generelt
- Innkalle, lede og referere møter i prosjekteringsgrupper og sørge for at referater distribueres til møtedeltakere og andre parter.
- Sørge for at HMS – tiltak blir tatt opp i prosjekteringsmøtene.
- Styre, koordinere, og rapportere fremdrift i prosjekteringsmøtene.
- Koordinere følgende forhold:
- Offentlige godkjennelser
- Programforutsetninger
- Økonomi
- Materialbruk
- Kvalitetsnivå
- Fremdrift
- Avklare og avtale grensesnitt mellom rådgiverne.
- Lage dokumentplaner som viser til hvilken tid de enkelte dokumenter skal foreligge.
- Lage rapporter for prosjekteringarbeidet.
- Påse at forhold som trenger oppdragsgivers behandling / godkjenning blir fremlagt for denne i god tid med utredning av konsekvenser.
- Når det oppstår dissenser i prosjekteringsarbeidet, ta initiativ til å løse dette. Avklare med prosjektleder om uavhengig ekspertuttalelser er nødvendig.
- Påse for at anbudsmateriell og arbeidsgrunnlag foreligger til avtalt tid.
- Påse for entydig grensedragning mellom byggutstyr og brukerutstyr.
Byggeledelse (BL)
- Byggeplassledelse, generelt
- Teknisk kontroll av utførelsen
- Koordinering av entrepernører
- Kontroll og distribusjon av arbeidsgrunnlag
- Økonomisk kontroll
- Fremdriftskontroll
- Administrasjon av endringer
- Byggemøter, ledelse
- Overtakelse
- Reklamasjoner oppfølging